Gratis antivirus: Misbruik van binnenuit

Ken je de uitdrukking “als iets gratis is, ben jij het product”? Die is anno 2020 nog altijd van toepassing.
Denk aan dating-apps of aan Avast, dat op grote schaal gegevens van gebruikers van zijn gratis antivirussoftware verzamelt en verkoopt .
Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van PCMag en Vice. Het antivirus bedrijf verkoopt de data van zijn niet-betalende gebruikers door via zijn dochterbedrijf Jumpshot, dat in 2018 de gegevens van honderd miljoen unieke apparaten claimde te hebben. Jumpshot verkoopt onder andere je internetgeschiedenis, zoektermen en gps-coördinaten aan (voormalig) klanten als Google, Yelp en Microsoft. Bedrijven gebruik(t)en de datasets onder andere om advertentiecampagnes te meten. De gebruikersdata zouden anoniem zijn, maar volgens PCMag en Vice kunnen experts met regelmaat unieke gebruikers aanwijzen. Avast verdient miljoenen met deze schandalige werkwijze en zegt dat gebruikers zelf akkoord gaan wanneer ze de gratis antivirus installeren. Veel gebruikers denken daar anders over.
Goed om te weten: AVG is van Avast en is al eerder ontmaskerd als dataverkoper.
Advies: verwijder Avast Free onmiddellijk en koop antivirussoftware van een gerenommeerde partij.
CCH beveelt Eset internet security aan. Dit pakket belast het systeem het minst en zit bij testen altijd in de hoogste scores. Bovendien heeft dit pakket een extra beveiligde pagina voor online bankieren.
https://www.eset.com/nl/thuis/internet-security/?source=google&medium=cpc&campaignname=S-BR-C-ESET-exact&adgroupname=[eset]&keyword=eset&matchtype=e&network=g&device=c&gclid=EAIaIQobChMImdm8r4q26AIVUdreCh2aqwasEAAYASAAEgI6BvD_BwE