Opgelicht door een nep-Microsoft-medewerker: ‘Hoe dom kun je zijn?’

Ik mag toch hopen dat onze leden iets te slim zijn om hier in te trappen, maar het kan geen kwaad om nogmaals te attenderen met onderstaand artikel.

“Eigen schuld, dikke bult”, en: “Hoe dom kun je zijn?” Zo reageren sommigen op het bericht dat vorig jaar al 800 mensen zich hebben laten oplichten door een neppe Microsoft-medewerker. Anderen geven het eerlijk toe. “Ik ben erin getrapt.”

Het gaat om een truc waarbij oplichters mensen bellen en aanbieden om problemen op de computer te verhelpen. Zo’n telefoontje komt uit het buitenland. Iemand met een Engelssprekende stem, met een Indiaas accent, stelt zich voor als ‘Microsoft-medewerker’. Het is het begin van een oplichtingspoging die al veel mensen geld heeft gekost.

In totaal zijn slachtoffers honderdduizenden euro’s kwijt. Een persoon ging voor meer dan 70.000 euro het schip in, aldus de politie. “Je bent echt dom als je die halfbakken Engels sprekende mongolen serieus neemt”, is één van de vele reacties van onze Facebook-volgers.

‘Hello my Microsoft friends’

Veel reageerders op de Facebookpagina van RTL Nieuws zeggen weleens zo’n telefoontje te hebben gehad. Bij Helma de Goede is het zelfs drie keer in de week raak. “Tegenwoordig neem ik al op met: ‘Hello my Microsoft Friends’. Of ik vraag naar Jenny, Dinah of Rachid. Ze hebben het lef gehad toen ik een keertje zei dat ik geen pc heb dat ik een pc moest kopen en dan belde ze weer terug. Stelletje Mafklappers.”

Een veel voorkomende methode van de oplichters is om slachtoffers software te laten installeren. Daarmee neemt de oplichter de computer over om de problemen zogenaamd te verhelpen. Voor de werkzaamheden vragen de oplichters veel geld. Soms krijgen de oplichters toegang tot internetbankieren. De politie adviseert mensen die gebeld worden door een ‘Microsoft-medewerker’ direct op te hangen.

‘Ik vond het ook superdoorzichtig’

“Ook ik ken heus al die reclames wel: ‘Hang op, bel de politie'”, schrijft Thirza Heusinkveld. Toch ging het mis, geeft ze toe. “Ik vond het altijd superdoorzichtig. Maar helaas een aantal jaar geleden ben ik er ook bijna ingetrapt.” Ze was pas bevallen en ‘niet helemaal scherp’. Het kwartje viel, maar een beetje laat.

“Het duurde wel een half uur voor ik het doorhad dat er iets niet klopte”, vertelt ze. Uiteindelijk trok ze de stekker van de computer eruit. Bij de bank was inmiddels al 1000 euro klaargezet om overgeboekt te worden. Ze kon de overschrijving nét op tijd voorkomen. “De bank wilde er een zaak van maken maar de politie deed het alleen maar af als dommigheid. Ik voelde mij dubbel zo lullig.”

Thirza wil maar zeggen: het kan iedereen overkomen. “Of misschien niet iedereen, maar wel diegene die net niet even scherp zijn.”

Teamviewer

Ook Hung Nguyen trapte erin, drie jaar geleden was dat. Een Engels sprekende man belde. “Ik had die tijd last van virussen op mijn computer, dus toen die man zei dat onze netwerk was besmet, klonk het al gelijk geloofwaardig”, schrijft hij. Hung moest het programma Teamviewer installeren. Op zich een onschuldig programma om iemand op afstand toegang te geven tot je computer.

Omdat Hung niets doorhad, gaf hij zo’n oplichter de toegangscode van zijn computer. “Hij liet me zien dat mijn computer was geïnfecteerd en het viel me op dat hij ergens een code liet instellen op mijn computer. Hij zei dat ik een software kon kopen die het allemaal zou kunnen verhelpen.” Even later viel ook bij Hung het kwartje: dit was niet in de haak. Hij sloot zijn computer af en hing de telefoon op. Toen hij zijn computer opnieuw opstartte zag hij dat de computer ‘locked’ was. Het lukte hem gelukkig om, zonder te betalen, van het virus af te komen.

Oude truc is nog steeds lucratief

Fraudehelpdesk.nl signaleerde vorig jaar al een nieuwe golf van deze zogenoemde Microsoftbellers. In 2016 kreeg de Fraudehelpdesk meer dan 1250 telefoontjes over dit fenomeen. “Deze oude truc is nog steeds lucratief“, zei Albert Kramer van Trend Micro, een bedrijf dat beveiligingssoftware voor computers verkoopt. “Vele mensen die maar weinig technische kennis hebben, laten dit gebeuren. Microsoft belt, dan zal het toch wel waar zijn?”

Het advies van Fraudehelpdesk als je een ‘security expert’ van Microsoft aan de lijn krijgt blijft dan ook: gewoon ophangen. Geen tijd aan besteden. De politie vult aan dat Microsoft (de echte dus) nooit zal bellen over de veiligheid van computers of naar wachtwoorden vragen.

 

Bron: RTL nieuws